Okostelefon függőség




www.informed.hu



Először olyan bizonytalan az ember. Fura vele telefonálni, és a gombok is, mintha hangyáknak találták volna ki… De nemsokára kiderül, hogy mire is jó valójában: bárhol megnézheti az e-maileket, akár a játszótéren, egy kávézóban, vagy éppen a parkolóban. Nagy lehetőség, hogy egyfolytában azon törje magát, nem marad-e le egy fontos üzenetről.


Az azonnali hozzáférés könnyen visszaüthet. Amikor már a piros lámpánál is az internetet figyeljük, szólaljon meg a vészcsengő. Könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy vezetés közben üzeneteket írunk, csak azért, mert megtehetjük.

Egyre gyakrabban hallunk olyan történeteket, hogy valaki a mosdóban, vagy éppen a hálóban nézegette az üzeneteit. Nem tudjuk, hogy az okostelefonok milyen típusú függőséget okoznak, de az mára már bizonyossá vált, hogy az internet és a számítógép-használat bizonyos típusai addiktív hatásúak lehetnek. Egyelőre nincsenek olyan vizsgálatok, hogy a PDA-telefonok milyen függőséget okozhatnak, de természetesen ez nem zárja ki az addiktív hatás veszélyét.

A valódi függőségek esetén egyre fokozódó tolerancia alakul ki az adott szerrel (például alkohollal vagy drogokkal) szemben, így egyre nagyobb adagokra van szükség ahhoz, hogy élvezhessük a hatását. Fennáll ugyanakkor a megvonás után kialakuló kellemetlen tünetegyüttes, és az életminőséget romboló hatás is.

A számítógép azért okozhat függőséget, mert "pszichoaktív": befolyásolja a hangulatot, és gyakran kellemes érzéseket vált ki. Az e-mailek azért különlegesek ebből a szempontból, mert mivel nem tudjuk, hogy mikor kapunk üzenetet, folyamatosan nézegetni kell a postaládánkat. Éppen, mint a nyerőgépek.

Az okostelefonoknak köszönhetően most már bárhol, bármikor megnézhetjük az üzeneteinket. Hogy ez nem egészséges? Az attól függ, hogy tönkreteszi-e az életünket, vagy a munkánkat.

Mit tehet, ha azon kapja magát, hogy kényszeresen ellenőrzi a telefonját új üzenetek után?

- Tudatosítsa magában azokat az élethelyzeteket és érzéseket, amikor úgy érzi, muszáj megnézni a telefonját.

- Legyen erős, amikor telefonja csipogni kezd. Nem kell mindig fölvenni. Azzal is csökkentheti a kísértést, ha lenémítja a figyelmeztető hangokat.

- Legyen fegyelmezett, és ne használja telefonját bizonyos helyzetekben, például amikor vezet, vagy ha a családjával van. Éjszakára kapcsolja ki a készüléket.

- Tudatosítsa magában, hogy nem kell, hogy virtuálisan folyton elérhető legyen. Az, hogy azokkal van, akik fizikailag körbeveszik, sokkal fontosabb.