Árt vagy nem árt?



Az emberek nem bánnák, ha az alkoholos italokon a dohánytermékekhez hasonló figyelmezteto címkéket helyeznének el - állapították meg kutatók.

A brit YouGov közvélemény-kutató cég több mint 2300, 16 évesnél idosebb felnott megkérdezésével készített felmérése szerint változóban van a szeszes italok társadalmi megítélése Nagy-Britanniában. A SixthSense címu tanulmányban publikált adatok szerint a válaszadók 60 százaléka vélekedett úgy, hogy az alkoholok csomagolásán fel kellene tüntetni annak kártékony hatásaira vonatkozó figyelmeztetést, ahhoz hasonlóan, ahogy a cigarettás dobozokon ez ma már teljesen megszokott.

Az ELTE Társadalomtudományi Karának hírlevele szerint a megkérdezettek 95 százaléka gondolja azt, hogy egy-egy pohár alkohol rendszeres elfogyasztása nem okozhat nagyobb gondot, igaz a felmérésben résztvevok közel fele (44%) hajlandó elismerni, hogy az italozás nem tesz jót az egészségnek. A köztudatban meglévo kép az alkohol egészségre mért hatásairól, úgy tunik, hogy az ivókultúrára is hatással van. A válaszadók 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy mérsékelte az alkoholfogyasztását az elmúlt egy évben, további 10 százalékuk pedig teljesen lemondott az ivásról. Az egészségügyi aggodalmak ellenére azonban nem valószínu, hogy az alkoholfogyasztás jelentosen visszaszorulna, ugyanis az emberek 43 százaléka most is ugyanannyit iszik, mint korábban.

A kutatók azt is felismerték, hogy változnak a fogyasztói szokások. Egyre magasabb számban vannak azok, akik otthonukban fogyasztják el a szupermarketekben megvásárolt szeszes italokat. Jól bizonyítja ezt az az adat, hogy az alkoholpiacon 3 százalékkal nott a bolti eladások száma, míg a vendéglátóhelyek részesedése ugyanennyivel csökkent. Ez nem is olyan meglepo, hiszen a szeszfogyasztók 47 százaléka állítja azt, hogy az alkoholra fordított költségvetésének többségét üzletekben költik el, míg azok, akik leginkább szórakozás közben költenek, jelentos kisebbségben vannak (27%).




, Weborvos, 2010-05-29