Hollandia: Aki alkoholt lát, többet is iszik




Ärzteblatt, 2008, 3, 9.
(Tömörítvény)


Az alkohol ábrázolása filmen és TV-ben a nézők ivási szokásait mennyiségileg befolyásolja. Ezt állapították meg a nijmegeni egyetem kutatói. A tanulmányt a Journal Alcohol and Alcoholism publikálta.

A tanulmányban 18-19 éves 80 férfi egyetemi hallgató vett részt. A kutatók a kísérleti személyeket négy csoporta osztották. Az első csoport megnézte az "American Pie" c. filmet reklámmmegszakításokkal, amelyek egyebek között alkoholtartalmú termékek reklámját tartalmazták.

A film alatt a szereplők 18-szor fogyasztottak alkoholt, míg további 23-szor alkoholos italokat lehetett látni. A második csoport ugyanazt a filmet látta, de semleges szünetekkel, alkoholreklámmal való megszakítás nélkül.

A harmadik és negyedik csoport egy olyan filmet nézett (40 Days and 40 Nights) amelyeknek szereplői messze kevesebb alkoholt fogyasztottak. Összesen ez háromszor történt, mialatt a képen 15-ször lehetett látni alkoholtartalmú italokat. Hasonlóan azokhoz a csoportokhoz, amelyek az "American Pie"-t látták, e két csoportnál is különbség volt a reklámban.

A filmvetítések olyan moziban voltak, amelyben a kísérleti személyeknek egy hűtőszekrény állt rendelkezésükre alkoholmentes és alkoholos italokkal. Egy órán belül az első csoport résztvevői átlagosan három 200 ml-es üveg alkoholtartalmú italt ittak, míg a negyedik csoport résztvevői egy órán belül fele annyi alkoholt fogyasztottak.

Az egyetem egyik munkatársa, szerint ez az első tanulmány, amely az alkohol ábrázolásának a közvetlen hatását a TV-ben leírja a nézők közvetlen ivási magatartására. Az eredmények egyszerűek és kifejezőek, azok a kísérleti személyek, akik több alkoholt láttak, egy órán belül másfélszer több üveggel isznak.

A kutatók ugyan azt mondják, hogy az adatok nem engednek meg visszakövetkeztetéseket a hosszú idejű kihatásokra, de azt követelik, hogy mindenekelőtt a fiatal fogyasztókra irányuló reklámot és az alkohol rendelkezésére állását a mozikban korlátozzák.