A másnaposság mítoszai


InforMed Hírek 7 InforMed


Legalább annyi mítosz kering a másnaposságról, ahány koktél van, ami okozhatja ezt a kellemetlen állapotot. A lefekvés előtt fogyasztott tészta, és a reggeli sör megér egy alaposabb vizsgálatot. Lássuk hát a leggyakoribb tévhiteket!

1. Tévhit: A másnaposság nem nagy baj
A másnaposság a szervezet válasza arra, hogy túl sok alkohollal mérgezték. A masszív ivás károsítja az idegrendszert, megzavarja az agyi hírvivő molekulákat, így fejfájást, szédülést és hányingert vált ki. Emellett a fokozott vizelet-elválasztás következtében gyakran ki is száradunk. Az egyensúlyvesztés másnapi ára a hasogató fejfájás, a fáradtság, a száraz száj, az émelygő gyomor – és a gyenge immunrendszer is.

2. Tévhit: A másnaposság független a nemektől
Hölgyeim: csak óvatosan az ingyen-italokkal! Ugyanannyi alkohol elfogyasztása után nőknél nagyobb hatás tapasztalható, mint férfiaknál. Erre van tudományos magyarázat is: a férfiak szervezetében több víz van, ebben jobban eloszlik az elfogyasztott alkohol. Nőknél az alkohol nagyobb arányban marad a vérben.

3. Tévhit: Csak a tömény italok okoznak másnaposságot
Az igaz, hogy a röviditalok könnyebben okoznak másnaposságot, de a többi alkohol is megfizetteti az árát. Néhány pohárka már fejfájáshoz és más tünetek kialakulásához vezethet. Víz, vagy nem alkoholos ital párhuzamos fogyasztásával megelőzhetjük a kiszáradást, és csökkenthetjük az összesen elfogyasztott alkohol mennyiségét is.

4. Tévhit: A bor kíméletes
A vörösborokban tannin van, ez fejfájást okoz az arra hajlamos emberekben. A malátatermékek, például a whisky is súlyosabb másnaposságot okozhat. Ha fél a másnapi hatástól, válassza a sört, vagy valamilyen tiszta folyadékot: vodkát vagy gint.

5. Tévhit: A diétás koktélok biztonságosak
Segítenek fogyni, de nem segítenek megelőzni a másnaposságot. Egyes kutatások viszont arra utalnak, hogy a gyümölcsök, gyümölcslevek és cukros folyadékok enyhíthetik a tüneteket.

6. Tévhit: Sörre bor: bármikor
Az elfogyasztott alkohol mennyisége számít, nem a sorrend. A sorrend csak azt befolyásolja, hogy milyen gyorsan rúg be.

7. Tévhit: Tészta elalvás előtt
Ez két szempontból is rossz. Egyrészt a már részegen elfogyasztott étel nem számít. Még az ivás előtt kell enni, hogy annak legyen hatása. Másrészt, bármilyen étel lelassítja az alkohol felszívódását, de a zsír a legjobb. Válasszon inkább egy pizzát vagy egy sültet az első martini előtt, ez talán segít. Lefekvés előtt már csak vizet érdemes fogyasztani, az talán kivédi a kiszáradást.

8. Tévhit: Fájdalomcsillapító lefekvés előtt
Ezek körülbelül négy óra múlva fejtik ki hatásukat, vagyis reggelre már se híre, se hamva. Jobb ötlet akkor bevenni őket, amikor felébred. Ne válasszon acetaminofen-tartalmú készítményt! Az alkohol megzavarja a lebontását, ami akár májgyulladáshoz és végleges károsodáshoz is vezethet.

9. Tévhit: Az alkoholtól jól lehet aludni
Az alkohol valójában megzavarja az alvást. Egy esti pohárka talán segít gyorsabban elaludni, de rontja az alvás minőségét: kevesebb ideig tartanak az egyébként nagyon fontos REM-fázisok, és hamarabb felébred. A másnaposság inkább hajnalban támad, kellemetlen, ha ilyenkor nem tud visszaaludni.

10. Tévhit: A reggeli sör segítA több alkohol csak elhúzódóbbá teszi a másnaposságot.
A legrosszabb tünetekre akkor számíthatunk, amikor nullára csökken a véralkoholszint. A reggeli sör csak arra jó, hogy délután jelentkezzenek a tünetek. Ha pedig úgy tűnik, hogy a reggeli ital nélkül már nem megy a nap, beszéljen egy addiktológussal.

11. Tévhit: A kávé segít
A kávé tovább fokozza a kiszáradást, és ronthatja a másnaposság tüneteit. Egy átmulatott éjszaka után kerüljön mindent, ami alkoholos! Inkább fogyasszon vizet és energiaitalokat, hogy pótolja az elvesztett vizet és sókat! Ez akkor különösen fontos, ha a panaszokat hányás is kíséri.

12. Tévhit: A gyógynövénytartalmú készítmények segítenek
Az eddigi átfogó vizsgálatok alapján ezek nem egyértelműen hatékonyak. Az egyetlen gyógyszer az idő.

13. NEM TÉVHIT: Alkoholmérgezés
Ez egy életveszélyes állapot lehat. A többszöri hányás, vagy a másnapi aluszékonyság hívja rá fel a figyelmet. Hajlamosak vagyunk ezeket a jeleket az előző éjszakai buli számlájára írni, de nem árt, ha tudjuk: sokk és súlyos kiszáradás is kialakulhat.


Seprődi, B.

2009-02-15 18:53:58