A leszokás öt aranyszabálya


Múló szenvedély

2008. július 15. HVG

A dohányzás abbahagyása az egyik legfontosabb lépés ahhoz, hogy visszanyerjük egészségünket. A Weborvos.hu néhány hasznos tanáccsal szolgál mindazoknak, akik komolyan foglalkoznak azzal a gondolattal, hogy leteszik a cigarettát.


1. Készüljünk fel a leszokásra. Tűzzük ki a leszokás napját és változtassuk meg környezetünk. Gyűjtsük össze az összes cigarettát, hamutálat otthonunkból, az autóból, a munkahelyünkről, végleg szabaduljunk meg tőlük. Ne hagyjuk, hogy bárki dohányozzon a lakásunkban. Emlékezzünk vissza az utolsó leszokási kísérletekre, vegyük számba, mi segített abban, hogy ne gyújtsunk rá, és mi nem.

2. Vegyünk igénybe segítséget. A vizsgálatok szerint annak nagyobb esélye van a sikeres leszokásra, aki nem csak saját magára támaszkodik, hanem mások segítségét is igénybe tudja venni. Segítséget sokféleképpen kaphatunk. Mondjuk el családunknak, barátainknak, munkatársainak, hogy le akarunk szokni a dohányzásról, s kérjük meg őket arra, hogy ne dohányozzanak a jelenlétünkben. Keressünk dohányzásról leszoktató csoportos foglalkozásokat, vegyük igénybe a telefonos segélyszolgálatokat, vagy olvassunk dohányzással kapcsolatos leszoktató irodalmat.

3. Változtassunk szokásainkon. Próbáljuk meg elkerülni a dohányzásra sarkalló szituációkat. Beszélgessünk sokat, menjünk el sétálni, vagy foglaljuk el magunkat sokféle feladattal, munkával. Ha először próbálunk meg leszokni a dohányzásról, változtassuk meg a rutinszerű életvitelünket. Válasszunk például másik útvonalat a munkába menet, igyunk teát kávé helyett, fogyasszuk máshol a reggelit. Tegyünk valamit azért, hogy elkerüljük a stresszes helyzeteket, hogy csökkentsük a feszültséget. Vegyünk egy forró fürdőt, mozogjunk többet, vagy olvassunk egy jó könyvet. Tervezzünk minden napra valami élvezeteset. Igyunk sok folyadékot, lehetőleg vizet vagy gyümölcsleveket.

4. Vegyük be a gyógyszerünket. Magyarországon kétféle gyógyszert engedélyeztek dohányzásról való leszoktatásra. A gyógyszerekkel megduplázható a leszokás sikeressége, a gyógyszer nélkül, kizárólag a saját akaraterőnkre támaszkodhatunk. A nikotinmentes tabletta vényköteles, és egy héttel a dohányzás abbahagyása előtt el kell kezdenünk szedni a kezelőorvos által előírt módon. Akkor sem célszerű kihagyni adagokat, ha már úgy érezzük, hogy leszoktunk a dohányzásról. A visszaesés esélye akkor a legkisebb, ha az előírt ideig szedjük a gyógyszert, és az orvos utasításainak megfelelően hagyjuk majd abba a kezelést. A nikotinpótló készítmények tapasz vagy rágógumi formájában vény nélkül kaphatók a gyógyszertárakban. A használatuknál azonban itt is érdemes szakember véleményét kikérni, az adagolást pedig a nikotinfüggőség mértéke szerint kell meghatározni. Terhesség esetén vagy 18 év alatt, ha kevesebb, mint tíz szál cigarettát szívunk el naponta, vagy valamilyen súlyos betegségünk van, semmi esetre se próbálkozzunk önmagunk gyógyszerezésével, hanem forduljunk orvoshoz.

5. Készüljünk fel a kudarcra is. A legtöbb visszaesés a dohányzás abbahagyása utáni 3 hónapon belül következik be. Éppen ezért a gyógyszeres kezelést gyakran 6-12 hónapos időtartamra is javasolhatják az orvosok. Ne essünk kétségbe, ha valami miatt ismét elkezdtünk dohányozni. Emlékezzünk arra, hogy a legtöbb dohányosnak többször is próbálkoznia kell ahhoz, amíg végleg abba tudja hagyni e káros szenvedélyt.