Egy csöppnyi Miami Angyalföldön

A Róbert károly körút hagyományos alakzatú bútoráruházai, szánalmat keltő kórházai és visszafogottan high-tech irodaházai jellemző képet festenek Budapest kül- és belvárosának határáról. Talán itt vágyik az ember a legjobban arra, hogy valahol máshol legyen, színek, fények és fák között. A körút és a Lehel út egyik sarkán még erre is van lehetőség.

Az egykori angyalföldi tébolyda épületét senki nem akarta közszemlére tenni, az elé felhúzott kőkerítés jótékony takarása az átépítés után is megtartja a felújított épületek intimitását. A Cooper Center főépületének homlokzatából is keveset enged látni, vagyis nem vonja magára a város egyik legforgalmasabb kereszteződéséhez érő autósok figyelmét. Ami látható, inkább egy mesepalotára vagy mézeskalácsházra utal, mintsem egy kórházból kialakított épületre.

Az irodaház tulajdonosa, Réz József elképzelései távol álltak a hasonló funkciót ellátó hazai épületek megszokott arculatától és hideg, fémes hangulatától. Egyben biztos volt: sem kívül, sem belül nem akart high-tech megoldásokat, és nem óhajtotta, hogy szigorú, komor és "konfekció" irodabútorok vegyék körül. Ötleteit Miamiból, a Cote d'Azurről és Észak-Afrika varázslatos tájairól hozta, úgy gondolta, hogy saját irodája és más cégek számára kiadott helyiségek olyan környezetet teremtsenek az ott dolgozóknak, amelyre vakációjuk idején vágynak. (A 120 éves épület korábbi állapotáról sokat elárul, hogy az önkormányzat bontásra ítélte.) A ház minden apró szegletében keveredik a régi és az új, a klasszikus és a modern, a "boldog békeidők" Magyarországa négy kontinens egzotikumával. Az alapötlet egyértelműen Miamiból származik, ahol ez a színes játékosság egyáltalán nem üt el környezetétől, hiszen ez az ott élők természetes közege.

A főépület homlokzatát az építtető praktikus okokból megtartotta eredeti formájában, mindössze színekkel és klasszikus, illetve geometrikus dombor-motívumokkal jelezte azt a játékosságot, amely a ház belsejében megmutatkozik. A tető alatti "farkasfog" ugyancsak előkerül a benti szobák némelyikében. A homlokzat vízszintesen és függőlegesen is tagolt, a felosztásokat a részenként változó vidám színek (többféle kék, rózsaszín, sárga) hangsúlyozzák. A komplexum csaknem teljes kihasználtsága arra enged következtetni, hogy az itt dolgozók egyetértenek a tulajdonos kezdeményező-kísérletező kedvével.

Napjaink irodaházainak tervezői ügyelnek arra, hogy minél kevesebb haszontalan tér vegye el a hasznos, kiadható szobák, tárgyalók elől. Belül teljes egészében megmaradtak a kórház eredeti jellemzői: a mai szemmel ésszerűtlenül széles lépcsősorok. Ha már hasznos nem, legalább esztétikus legyen, ezért minden lépcső és folyosó jellegzetes díszítést, sőt ehhez illő nevet is kapott. A "Marokkó" folyosó például középkori mór mintázatú ornamentikával kezdődik, a "Sóhajok hídja" pedig két épületrész közötti, ezer színben pompázó átjáró lett. A recepció mellett ki-alakított társalgó sarok modem polgári otthon hangulatát sugallja egy kandallóimitációval, tört sárga ülőgarnitúrával, hagyományos üveg-fém dohányzóasztallal, tükörrel, gyertyatartókkal, falikarokkal. Néhány lépcsővel feljebb egy körablak sárga üvegtáblája, és az azt körülölelő aranysárga "napsugarak" keltenek mediterrán hangu-latot a belépőben. Több helyütt megmaradt a nyerstégla-fal, ez minden esetben álablakot, posztamenst, szoborfülkét jelez. A padló kövezete a lépcsőkön és a folyosókon is mozaikos díszítésű. A legtöbbször vissza-térő szín a vörös és a sárga, ezeket is sok-szor törik meg klasszikus formákat, motívumokat idéző stukkódíszek. A világítás néhol rejtett, máshol az antik csillároknak köszönhetően hivalkodó. Ugyancsak visszatérő motívum a fekete-fehér pepita, amit Hundertwasser is előszeretettel használt az élénk, erős színek ellensúlyozása vagy kiegyenlítése céljából. Egyes ablaksorok megtartották eredeti funkciójukat, vagyis a kilátást , és a külső fény beengedését segítik, míg olykor a színes ablaküvegek csak a színek játékára adnak lehetőséget. A modernséget és a játékosságot néhány tiszteletet parancsoló florentinkeretbe ágyazott tükör töri meg. Akad olyan folyosó, ahol meghagyták az egykori beépített kórházi szekrényeket , csak ezúttal napsárga fényben tündökölnek. A tulajdonos-építtető labirintusszerűnek érzi az épületfelosztást, ezt az érzést álajtók, álablakok rendszeres felbukkanása is segítheti. Néhány szoba bejárati ajtaja erőteljes, hangsúlyos keretet kapott zöld márványdíszítéssel. A posztamensek, falfülkék, szoborfülkék, tükörkeretek aranyozását a legtöbb esetben tompították a kivitelezők. Réz József saját irodája meglehetősen multikulturális képet fest , bár az észak-afrikai, nevezetesen egyiptomi kiegészítők mintha hangsúlyosabbak lennének a többinél. A világ különböző egzotikus és mediterrán országaiból hozott tárgyak, emlékek mellett modern fém állólámpa adja a világítást, és a természetes bőr ülőgarnitúra is jellegzetesen 21. századi hangulatot áraszt.

A tulajdonos a színek kiválasztásában, a motívumok felhasználásában megérzéseire és utazásaiból őrzött emlékeire hagyatkozott. Amúgy a változás jogát fenntartja. Ez nem csak saját szobája falának átfestésére vonatkozik; az épület bármelyik részén kész változtatni, ha nem elégedett a jelenlegivel. Ez persze nem sérti a bérlők autonómiáját, akik az egyes irodákat saját ízlésük szerint rendezték be.

A kőkerítés által határolt telken több melléképület van, amelyeken a főépület jellegzetes színeit és díszítését láthatjuk. Bár a terület végső elrendezése még várat magára, a parkolórész zöld környezte feltétlenül megmarad, és ez az, amire különösen szükség van ezen a környéken.

A cikkhez tartozó képek itt láthatók.

Szerző: Gréczi Emőke

Forrás: Elite

 

Vissza