AURA/AURORA

Bettina Schülke és Czeglédy Nina együttműködése Juhász Márton Andrással, Kiss Lászlóval és Daniel Barberral.

Az Aura/Aurora a sarki fény interaktív értelmezését bemutató folyamatos művészeti és tudományos projekt legújabb állomása. A projekt kiindulópontja az Aurora Borealis és Australis, ez a fenséges, titokzatos és dinamikus természeti jelenség, amely a legtöbb kultúrkörben évszázadok óta őrzi már-már misztikus státuszát. A sarkvidékek felett megfigyelhető káprázatos természeti tünemény nem csak ragyogó látványosság, de láthatóvá is teszi az elektromágneses tevékenység láthatatlan világát.

Az Aura/Aurora valós idejű audió vizuális installáció, amely vizuális, hangzó és egymással online kapcsolatban álló elemeket ötvöz. Sokan úgy tartják, hogy egy műalkotás aligha versenghet a valódi természeti jelenség átélésének élményével, ezért alternatív megközelítésre teszünk kísérletet egy olyan installáció összeállításával, amelynek alkotóelemei a nézőközönség aktív részvételét feltételezi. Az installációt egy rezonáló hangfüggöny kíséri, audioszférát hozva létre a természeti jelenség művészi leképezéseként.

Aura/Aurora az interaktív fény installáció (mely RGB LED-eket használ) ideálisan egy nagy sötét térben helyezhető el. Belépve ebbe a térbe, ahol nem sok minden látható a derengő fényben, a fény és hang játék szenzorok segítségével, a látogatók mozgására reagálva jelennek meg és változnak folyamatosan. Csekély számú, de fontos bizonyíték van arra, hogy milyen is az Aurora hangja. Az installációt egy rezonáló környezet veszi körül amely ennek a természeti jelenségnek a művészi interpretációja. Természetből jövő elektronikusan átalakított hangkollázs, generált és felvett hangok mellett, alighanem fokozza a látogatók vizuális és audió élményét. A végső cél az, hogy az installáció egy csábító és intenzív élményt nyújtson a látogatónak, mely felidézi a valóságos vagy képzelt Aurora élményt.

Aura/Aurora kerekasztal-beszélgetések a művészet és tudomány kérdéseiről is lesz az egyes helyszíneken.

Aurora álmok
A munka on-line komponense a sarki fény jelenségének rövid leírásait mutatja, melyek adatbázisát SMS-ben vagy web-en keresztül lehet bővíteni. A weboldal látogatói által benyújtott anyagokból összeálló animált szöveges prezentáció vizuális esztétikája a sarki fény színes és ritmikus hullámzásának fennséges élményét idézi föl. A leíró jellegű kulcs-szavak összerendezése által a weboldal összehasonlíthatóvá teszi a sarki fény különböző kulturális és nyelvi hátterekből értelmezett élményeit. A flash videót egyaránt meg lehet tekinteni helyben, egy képernyőre kivetítve, illetve a távolból, egy web böngészőt használva. A szóban forgó vizualizáció, akár helyben kivetítve, akár web-alapú animációként élvezve, elősegíti a sarki fény interaktív, interkulturális befogadását és értelmezését.


résztvevők:

Bettina Schülke képzőművész Bécsben él és dolgozik. Interaktív textil installációi láthatóak voltak többek között a 2. Thesszaloniki Biennálén, az antwerpeni De Winkelhaak Múzeumban, a Helsinki Kemi Art Múzeumban és a Lume Mediakeskus-ban, a bécsi Iparművészeti Múzeumban valamint Velencében, a 8. Nemzetközi Építészeti Biennálé osztrák pavilonjában. Schülke tanít a bécsi Képzőművészeti Egyetemen, a Lappföldi Egyetemen és a Kemi/Tornio Iparművészeti Egyetemen Helsinkiben.

Czeglédy Nina Torontóban élő művész, kurátor és művészeti író. Számos nemzetközi tudomány-művészet-technológia együttműködés résztvevője. Workshopokat, fesztiválokat szervez, kiállításokon vesz részt szerte a világon, kurátora volt több utazó projektnek. Jelenleg a Mit tennél, hogy lehűljön a Föld? Aura, Aurora; Areosphere/Atmosphere, Visual Collider munkákon dolgozik másokkal. A Visual Collider állomásai eddig Korculan, New Yorkban es Banffban voltak. Czeglédy a University of Toronto-n, a montreali Concordia University-n, ad elő, a Moholy-Nagy Egyetemen Honorary Fellow, és a Leonardo/ISAST tanacs tagja.

Daniel Barber torontói müvész, alapítója az Aleph1 kreatív stúdiónak. Installációkat és videójátékokat tervez, zenei videókat rendez, dizájn stratégiákat alkot. Érdeklődésének középpontjában a művészet, a technológia, a matematika és a politikai teóriák állnak, és hiszi, hogy ez a sokrétű szemléletre való képesség mindannyiunkban ott rejtezik. Barber olyan cégeknek fejlesztett terméket mint az Adobe, a CBC és a Teletoon. Munkáit méltatták többek között az Applied Arts-ban, a New York Festival-ban és a New York Times-ban.

Kiss László 1981-ben született Magyarországon és tizenéves korában vált a hang és a technológia megszállottjává. Diplomáját Kreatív Zene Technológiából szerezte az Anglia Ruskin University-n Cambridge-ben 2009-ben. Az egyetemi évek alatt kezdte keresni a lehetséges kapcsolatokat az embrer-, hang-, fény-és gépi berendezések között interaktív installációk segítségével. Sok év kényszerű pincérkedés után jelenleg a Kitchen Budapest kutatójaként dolgozik. Legújabban a minimalista és az ambient elektronikus zene keltette fel az érdeklődését. Újabb keletű alkotásai közé tartozik a LANdelion (interakció és hang), Reading Umbrella (termék koncepció), Music for Spaceports (generatív zene) és a Levitation (hang és zene) című munkák.

Juhász Márton András 1983-ban született Szombathelyen. Édesapja elektronikai és édesanyja egészségügyi tudása már korán hatással volt tudományos érdeklődési körére. Első számítógépét 1990-ben kapta általános iskolásként, amin három évvel később megszületett első ASCII art demója. Progamozást, elektronikát, biológiát tanult, emelett foglalkoztatta a zene és a vizuális művészetek. 17 éves korában elnyerte az innovációs szövetség díját és egyetemi felvételt nyert. Tanulmányait biokémia, bioinformatika, biotechnológia vonalon folytatta Szegeden, eközben több ötletét szabadalmaztatta, köztük a gondolatirányítású művégtagok elvét. Ezzel párhuzamosan több fotókiállítása volt, zenekarban játszott, biorobotikát oktatott az egyetemen és bioinformatikai kutatásokat végzett a Tudományos Akadémián. 2008 nyara óta kutatója és koordinátora a Kitchen Budapest médialabornak. Legkedvesebb munkái MurMur study, iGarden, Where is your art.